Tobak under graviditet.

Min käre pojkvän satt och läste en text för mig igår om rökning under graviditet, det fick mig att börja gråta, tänk va tobak kan skada en människa, speciellt en sån liten oskyldig människa. såhär stod de.

Tobak under graviditeten

Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör. Det är inte lätt att sluta när man är beroende, men du kan få hjälp.

Om du har tänkt sluta röka eller snusa, så är det bra att göra det när du är gravid. När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen.

Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring.

Försämrad syreupptagning

Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret.


Kommentarer
Postat av: carro

jag ska följa dig hanna!



du vet att det bara är att höra av dig om det är något.

<3

2010-05-13 @ 10:04:59
URL: http://qwinnah.blogg.se/
Postat av: Hanna

bra, du får aldrig mer röka i min närhet! :P

2010-05-14 @ 16:31:49
URL: http://hannosch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0